Han hälsade på igen...

Jag hoppades på att aldrig behöva skriva det här inlägget...
I min enfald - och optimism - trodde jag någonstans att jag var fri...
 
Jag VISSTE att cancern är kronisk. Men jag VISSTE också att ett fåtal procent aldrig fick den tillbaka.
Jag trodde att jag var en av dom. VILLE tro!
 
Men det är jag inte...
 
Den 27 juni, mitt under en frukost i Barcelona, känner jag en knöl på min hals. Strax under det vänstra örat känner jag - en knöl. En förbannad, jävla KNÖL!!!!!!!!!!!!!!!
 
Jag säger inget.. Inte då. Men jag tittar på Tony. Och han förstår. Förstår vad jag känt.
Barnen är med och vi säger - ingenting... 
 
En knöl...
 
 
Efter det har det tagits en biopsi på knölen och jag har genomgått en röntgen av hela mellangärdet.
 
Och de finns där. Inte stora. Men de finns där. Knölarna. Tumörerna. Lymfomet. Cancern.
 
Det har börjat växa igen. Herr cancer är tillbaka. Oinbjuden Ovälkommen. Tillbaka.
 
Detta har varit min sommar. Han är tillbaka. Jag har inte velat säga något högt eftersom min älskade bonusdotter skulle gifta sig i lördags. Jag ville att hon skulle ha den dagen som sin egen - i lycka! Så alla har haft munkavle.
 
Men ikväll berättade jag.
 
Om den svullna magen, om tröttheten. Om det faktum att det än en gång växer i min kropp...
 
 
I nuläget blir det ingen behandling. Inte än. Men det kommer.
 
Follikulärt lymfom växer långsamt. Det är inte aggressivt.
Därför väntar man tills jag får RIKTIGA sjukdomssymptom innan behandling sätts in.
 
Det kommer tillbaka. Och sätter man in behandling NU kanske det kommer tillbaka om två år.
Om man väntar ett halvår och sätter in behandling dröjer det två år från BEHANDLINGEN tills det kommer tillbaka.
 
Det handlar om att ge mig mer tid. Mer liv. För det kommer att komma tillbaka gång på gång.
När det kommer för sista gången är det ingen som vet.
Läkarna gissar. Är hurtiga. Men ingen vet.
 
Men jag vet att det nu växer cancer i min kropp.
Och i nuläget är det tillräckligt att ta in...

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Förbannade Herr Cancer, så orättvist när du så starkt orkat ta dig igenom allt och verkligen börjat leva livet igen! Men du är stark och orkar ta kampen igen <3 Stora kramar

2013-08-27 @ 21:53:28
Postat av: Janne Tengvall

Liselotte....vad bedrövad jag blev av detta besked...
Ja, cancer ger mycket obehagliga tankar och känslor och jag kan bara ana hur dina och familjens tankar och känslor är...
Jag kommer följa dig och tänka på dig och familjen. Kan jag på något sätt vara till hjälp finns jag här.

2013-08-27 @ 22:46:00
Postat av: nettan

Fy fan Lotta, men du brottar ner honom igen o igen, det bara måste du!! <3<3<3<3

2013-08-27 @ 22:46:49
Postat av: Anonym

Frid!

Jesus Kristus kan och vill bota dig. Tro på Honom och det ska ske....!

Svar: Tack!!!!Och jag som tvivlar, vad händer med mig???
Liselotte

2013-08-27 @ 23:19:57
Postat av: Eva

Du vet att jag älskar din blogg! Det är för j-t att den är igång igen, men du är så stark och rolig att du kommer att hjälpa massor av andra människor som går igenom samma skit därute. Mig till exempel.

Luv

2013-08-28 @ 07:54:08
Postat av: Biljana Savic

Så länge jag gått och ville inte ta del av bloggen. Det som var DÅ för dig. Det som inte fanns längre...
Nu är en annan tid och jag som många andra är tacksamma för att du delar - naket och sant - och nu kommer jag aldrig missa ett ord. Fast jag vet och fast du är mig så nära, så blir det annorlunda att se och TA IN det skrivna ordet.
Jag älskar dig.

2013-08-28 @ 09:04:24
Postat av: Anonym

Frid!

Det är mänskligt att tvivla, så gjorde även Thomas som var en Jesu apostel som du kan läsa om i Johannes evangelium kapitel 20 och versarna 24-31. Men Jesus mötte med honom och sade "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror fastän de inte ser". Så säg som det är till Jesus så möter Han med dig också. Läs också gärna de fyra evangelierna i Bibelns nya testamente så får du lära känna Guds kärlek till oss genom Jesus och vad Han gjort för oss, ty Han vill möta med dig och hela dig. Gud välsigne dig!

Svar: Hej och varmt tack för din omtanke om mig!!!
Men det skulle kännas ännu bättre och mer personligt om jag visste vem du är!

Kram
Liselotte

Liselotte

2013-08-28 @ 20:49:27
Postat av: Janne

...Anonym...varför anonym.
Jesus var rak, ödmjuk, rättvis och hade stor respekt för människors livssituation. Han vill att vi skall agera som honom.
Att ha en levande tro innebär inte att man alltid är frisk eller blir frisk om man är sjuk. Jag blir sjuk ibland, blir ledsen ibland, drabbas av jobbiga händelser ibland.
Det innebär INTE att jag tror mindre. Gud är med mig i mitt livs alla skeenden. Det ger mig en trygghet och styrka i mitt liv.
Vi, som tror, har den stor förmånen att lyfta Lotta i våra böner och vara stöd och hjälp och ösa kärlek över Lotta och familjen!
Sköt om dig vännen kallad "Anonym" :-)

2013-08-28 @ 21:12:55
Postat av: Anonym

Frid!

Jag är bara en vanlig enkel människa, precis som vi alla är. Och jag bara förmedlar det jag får till mitt hjärta som jag då i tro förmedlar till min nästa som Gud ser till i sin livssituation som är. I detta vill jag inte framstå själv utan låta Jesus vara den Han är för det är Hans verk och Hans kärlek som frälsar och helar oss, och så vill Han göra med dig Liselott.

Jag såg din situation på facebook där jag är vän med en vän till dig. Jag bor i den stad du en gång jobbat, så mycket vill jag säga.

Tack också till dig Janne och Gud välsigne dig. Bönen (gemenskapen-samtalen med Gud i Jesu namn) är en väldig kraft vi har att tillgå Ja, den är lika viktig som luften vi andas och den kan vi inte vara utan.

2013-08-28 @ 21:50:54
Postat av: Lena

Jag blir så förbannad. Så förtvivlad och förbannad!

Ingen förtjänar att få påhälsning av Herr Cancer. Allra minst en så levnadsglad och lyckosmittande person som du, käraste Lisa.

Jag rös till när jag såg att du länkade till bloggen igen. Jag ville inte gå in och läsa. Det skulle ju betyda...

Nu är jag här och jag kommer följa med hela min själ. Jag kommer hålla tummarna tills de domnar. Du klarar det här. Du måste. Vi har ju inte haft vårt återträff än.

Jävla Cancer!!

Pussar och kramar, Lena

2013-09-10 @ 07:55:38
URL: http://morsdeka.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0