Tandlös?

Hade ett samtal med min tandhygienist i går. Det här med tänder är tydligen ett helt kapitel för sig när man får cellgifter. Problemet är att immunförsvaret är så nedsatt när man går på cellgiftsbehandling så kroppen harv svårt att klara av exempelvis en blödning. Därför får jag nu ABSOLUT inte använda tandtråd, mellanrumsborste eller ens peta lite mellan tänderna.

                                                                   Jag säger bara - yack!

Om det nu fastnar en stor fet karrébit mellan tänderna ska jag alltså inte få ta bort den???
- Du får försöka skölja munnen ofta, var svaret jag fick.
Jo, hejsan - förklara det för den fastkilade karrébiten!

Förstår inte riktigt resonemanget. Om jag inte får hålla tänderna rena så blir det ju inflammationer och kommer det väl att blöda? Eller...?

Tandhygienisten (som i och för sig är kanon, det måste medges, men hon hade kontaktat så kallad expertis på länssjukhuset...) kom sedan förbi och lämnade två tandborstar. (Jo då - hemleverans!)
Men hon måste ha tagit fel. Det var ingen tandborste. Det var en bebisborste!
Borsten var så mjuka att de lade sig ner så fort de vidrörde tänderna... Och denna ska alltså hålla mina tänder rena i fem månader. Låter ju kul.

Grejen är att jag så lätt får tandsten så jag går hos hygienisten en gång i halvåret. I augusti var det dags men då var jag så dålig att jag fick ringa återbud. Det blev alltså ingen behandling innan cellgifterna, fast jag hade behövt det.
Är faktiskt rätt sur på sjukvården som inte kunde kläckt ur sig detta med en gång. Då kunde jag ju gått och fixat munnen INNAN cellgifterna drog i gång. Har ju ingen lust att bli tandlös på kuppen också. 

                              
                           Inget hår och gluggar i munnen - tror jag ska söka till Top Model sedan...

                               Nä, God Natt på er allihop. Händerna på täcket! Eller hur ni nu vill göra... ;o)


(Förresten - klagade i går över att sprutorna börjat göra ont. Bara för det så kändes det ingenting i går kväll!
Se - det hjälper att klaga! :o) Nu blir det lite tvättvikning, spruta, penicillin och omläggning av ett styck ljumske med tillhörande vätska. Sen ska jag nana!

                                                                         Puss!


Kommentarer
Postat av: Jessica T

Jobbig bit det där med tänderna. Inte vill man ha en karrékotlett mellan tänderna. Skönt att sprutorna var snällare i går.

2009-09-18 @ 07:19:31
URL: http://prinsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0